Tässä työrupeaman keskellä piti pitää yksi retkipäivä vähän ystävänpäivänkin kunniaksi. Toinen syy oli pilvisen jakson keskelle osunut aivan upea aurinkoinen sää. Kohteeksi arpoutui tällä kertaa Päijänteen kansallispuisto, jossa en ollut vielä käynytkään.
Päijänteen kansallispuisto on yksi vesistöisistä kansallispuistoistamme, siis sellainen, jonne pääsee oikeastaan vain veneellä. Aikaisemmassa elämässä on tullut aika vähän liikuttua Päijänteellä. Nykyisinkin liikkuminen rajoittuu talvisiin hiihto- ja kävelylenkkeihin täällä Jyväskylän lähistön jäällä. Jokunen kaupungin ympäristössä pyörivä sisävesiristeily on kyllä tullut tehtyä.
Kun puhutaan Päijänteestä mieleeni tulee historiallinen kantosiipialus Tehi. Se näyttäisi olevan vieläkin jossain Savon suunnalla mutta ilman kantosiipiään ja eri nimisenä. Tekee kuitenkin vielä sisävesiristeilyjä. Nimi kai lienee tullut aikanaan Kuhmoisten edustan suuresta Tehinselästä.
Oli löydettävä mantereelta paikka, jonne voisi päästä autolla ja joka olisi mahdollisimman lähellä Kelvennettä. Siellä nimittäin halusin päästä käymään. Olen nähnyt Kelventeestä kesäisiä kuvia ja lukenut mukavia retkikertomuksia tuosta harjumaisesta pitkästä saaresta. Sinne on kesäisin yhteysalusliikenne Padasjoelta.
Retkikartta.fi:n mukaan Kellosalmen sillan yli pääsisi Virmailansaareen, josta menisi tie Höysniemen itärannalle. Siellä näytti olevan yksi kansallispuiston opastauluista. Olisiko sinne asti aurattu tie ja pääsisikö tien päässä kääntymään. Nämähän ovat niitä tavallisia kysymyksiä näin talvella paikoissa, joissa en ole aikaisemmin liikkunut.
Tie 24:ltä oli talvista maantietä Pajulan kautta Kellosalmeen ja Virmailantie siitä eteenpäin oli myös ihan kelvollista. Sitten tie kääntyi Höysniemeen yhden maatalon nurkalta ja muuttui auraamattomaksi. Onneksi joku toinen auto oli mennyt ennen minua. Tietä tuntui riittävän ja riittävän. Melko loppupäässä ajoin yhdestä tienhaarasta vahingossa jonkun kesämökin pihaan. Sain onneksi auton käännettyä pienellä pihalla, mutten saanutkaan käännyttyä siitä tienhaarasta oikeaan suuntaan. Olisin jäänyt risteykseen varmasti kiinni. Päädyin ajamaan perä edellä loppumatkan. Hetken herpaantumisen vuoksi väistäessäni suurta kiveä tien reunassa jäin kiinni. Lapio oli onneksi takakontissa ja sen avulla sain auton irti. Näissä patikkaretkissäni alkaa olla jo kunnon seikkailun makua!
Höysniemi |
Päijänteen kansallispuisto, Kelvenne |
Lähdin kävelemään jäätä pitkin kohti Kelventeen kärkeä. Tämä kuva on otettu tulosuuntaan ja siitä näkyy miten vähän lunta on vaikka on vasta helmikuu. Ajattelin kulkea Kelventeen länsirantaa pitkin niin pitkälle kuin jaksaisin ja tulistella sopivassa paikassa.
Isohieta, Kelvenne |
Isohieta, Kelvenne |
Liukkaalla jäällä kävely oli käynyt jalkoihin ja päätin pitää oikein kunnon tauon. Nuotiolla istuskellessani saaren toiselta puolen kuului yhtäkkiä kiivas moottorikelkan ujellus, joka etääntyi taas yhtä äkkinäisesti. Mietin, että siinäpä kovin oli kiireinen kulkija.
Karhunkämmen, Kelvenne |
Päijänne Padasjoenselkä |
Postihiihto 2017 |
Kelvenne kummeli |
Wikipediasta ja muualtakin löytyi juttua hurjista suunnitelmista Kelventeen "kehittämiseksi". Sanottiin mm. "1960-luvulla Kelventeelle suunniteltiin lomakeskusta. Sinne haluttiin rakentaa hotelli, asuntovaunualue, ostoskeskus ja toipilaskoti sekä läheiseen Huovarinsaareen lentokenttä." Onneksi jäi kehittämättä ja tuo jääkautinen soraharjusaari sai jäädä meidän retkeilijöiden ja muiden luonnonystävien iloksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti