23.11.2013

KEVA:n tontilla

Älkää huolestuko, emme ole joutumassa blogin aihealueiden ulkopuolelle! En aio käsitellä päivänpolitiikkaa, vaikka otsikosta voisi näin päätellä. Kuljemme yhä tukevasti muistojen poluilla.

KEVA:n toimitalo, Unioninkatu 43


KEVA on ollut viime päivinä kovasti uutisotsikoissa, aiheesta tai aiheetta. Itseni uutisointi sai sukeltamaan yhteen muistooni.


Muistoni tapahtumapaikka on silloin vielä lähes tyhjä tontti Unioninkatu 41-43.


Nykyisin Unioninkatu 43:ssa sijaitsee vuonna 2005 valmistunut Käpy ja Simo Paavilaisen suunnittelema KEVA:n toimitalo.



Tontti oli siihen aikaan avara. Sillä oli mäki ja mäen päällä symppis vanha talo. Muuten tontti oli tyhjä. Se muodosti aukon aikoinaan Helsingin suurimman asuintalon, Pikku Naantaliksikin kutsutun, Unioninkatu 45:n talon ja Liisankadun kulmassa olevan korkean Unioninkatu 39:n talojen väliin.

Tuohon suureen Unioninkatu 45:een liittyy myös muistojani, olihan sekin vain "sillan mitan päässä" Hakaniemen torin reunalla sijainneesta omasta kotitalostani ja selvästi pikkupojan liikkuma-alueen sisällä.

Kerran liikuskelin siellä päin - syytähän ei useinkaan tarvittu - ja pääsin seuraamaan autonpudotusnäytöstä.

Tapahtuman on täytynyt liittyä jollakin tavoin turvavöiden käyttöön. Auton pudottamisella haluttiin kai konkreettisesti näyttää, millaista jälkeä törmäys saa aikaan. Silloin on varmaan myös kerrottu mitä ajonopeutta tehty pudotus vastaa ja onko törmätty kiinteään esteeseen vai toiseen ajoneuvoon. Omaan mieleeni ei tuollaiset tekniset yksityiskohdat kuitenkaan ole tallentuneet.

Ainoa tallentunut muistikuva on korkealla nosturin vaijerissa roikkuva musta auto, keula alaspäin. Tuijotan jännittyneenä autoa.. Sitten vaijeri yhtäkkiä löystyy ja auto rysähtää hiekkaiseen maahan. Kuuluu ilkeä räsähdys ja särkyvän lasin helinä. Tulee hiljaista. Auto jää lyttynokkaisena kiinnostuneiden ihmisten ihmeteltäväksi.

Yritin muistella auton merkkiä. Me pojathan tunsimme kaikki autot jo pienen pienestä vilahduksesta vaikka sadan metrin päästä! Sen muistan, että autossa oli pulleat lokasuojat, selkeä etusäleikkö ja erilliset etulamput. Siis hyviä tuntomerkkkejä, näyttihän sen ajan autot vielä autoilta!

Jostain syystä ajatukseni ovat lukittuneet Citroen Traction Avant'iin. Kyseessä on saattanut kyllä olla joku vastaavan näköinen amerikanrautakin.

Olisin kiitollinen, jos joku muukin muistaisi tämän tapahtuman ja ehkä osaisi kertoa siitä enemmän. Samoin kuin tuosta mielestäni viehättävästä tontista.



Lisäys 29.12.2013

Löysin arkistoistani vanhan lehtileikkeen, josta skannasin oheisen kuvan. Pax-mainoksen edessä on tuo mainitsemani tyhjä tontti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti